logo

Select Sidearea

Populate the sidearea with useful widgets. It’s simple to add images, categories, latest post, social media icon links, tag clouds, and more.
hello@youremail.com
+1234567890
چگونه یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم؟

چگونه یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم؟

چگونه یک استارتاپ راه‌اندازی کنیم؟

این روزها با گسترش علم و پیشرفت تکنولوژی، استارتآپ‌ها در حوزه کسب و کارهای کوچک جایگاه خاص و ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. استارتاپ را می‌توان به نوعی کارآفرینی مدرن و فعالیتی بر پایه تکنولوژی تعریف کرد. اما هر کسب و کاری که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد لزوماً استارت آپ نیست. اما کلیه استارت آپ ها برای بقای خود با دنیای تکنولوژی مرتبط بوده و به نحوی از موبایل،‌وب، اینترنت استفاده می‌کنند.

 

بطور خلاصه سه فاکتور اساسی برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق عبارتند از: ۱. ایده مناسب. ۲. افراد مناسب. ۳. سرمایه مشخص. اکثر استارتاپ‌ها به دلیل مطلوب نبودن یکی از این سه جزء شکست می‌خورند. یک استارت آپ از زمانی که ایده آن در ذهن ایجاد می‌شود تا مرحله‌ای که به سوددهی برسد باید مراحلی را طی کند که در ادامه به این مراحل اشاره شده است:

 

۱. ایده پردازی و سفر به رویاها

 

در این مرحله نیازسنجی، شناخت رقبا و تحلیل بازار از مهمترین کارهایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. اصطلاحاً این مرحله را کشت ایده نام نهاده‌اند. در این مرحله تا می‌توانید ذهن خود را به دانش و اطلاعات مجهز کنید. منابع، کتاب‌ها، نرم افزارها و همین‌طور کارگاه‌های آموزش طرح کسب و کار کمک بزرگی در این امر خواهند بود. همچنین با تحلیل چندین مورد از استارت آپ های مشابه ایده خود جذابیت و موفقیت آنها را بین مخاطبین بررسی کرده و بدنبال کاری که زیاد انجام شده است نروید. نگاه به موفق‌ترین‌ها در این حوزه و استفاده از فرصت هایی که بوجود می آید، کمک بزرگی در رشد ایده شما خواهد کرد.

 

۲. انتخاب نام

 

یکی از مهمترین مراحلی که می‌تواند بخشی مهم از موفقیت یک استارتاپ را تضمین کند انتخاب نام مناسب برای آن است. در صورتیکه انتخاب نامی نامناسب که افراد نتوانند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند می‌تواند برای ادامه‌ی مراحل یک کسب و کار نوپا مشکل‌ساز شود. در این مرحله باید یک نام برای طرح خود انتخاب کرده و پس از بررسی از نظر مناسب بودن، آن را نهایی کنید. نامی که تلفظش راحت و مردم آن را بخاطر بسپارند .

 

۳. نوشتن طرح کسب و کار (Business Plan)

 

برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق، نوشتن طرح کسب و کار آن که شامل تمام موارد مالی، سود و زیان ها، مجوزها و جزئیات دیگر باشد، بسیار ضروری است. راه اندازی یک استارت آپ به سرمایه نیاز دارد و چنانچه بدنبال یک سرمایه گذار خارجی باشید بدون داشتن طرح کسب و کار موفق به این امر نخواهید شد. قبل از نوشتن طرح تا می‌توانید منابع و کتاب‌هایی را پیدا کنید که به شما کمک می کنند. در طرح کسب و کارتان باید عدد و رقم دیده شود. یعنی باید سرمایه، هزینه‌ها، درآمدها و بقیه‌ی مسائل مالی را با جزییات در طرح خود ذکر کنید.

 

۴. ترسیم نقشه راه

 

برای یک استارت آپ موفق نیاز به یک نقشه راه با تمام جزئیات مالی شامل سود، زیان، هزینه ها، تعداد پرسنل مورد نیاز، مجوزها دارید. در این نقشه باید از الف تا ی ایده ت رو بنویسی و تمام موارد مالی شامل سود، زیان، هزینه ها، تعداد پرسنل مورد نیاز، مجوزها، مراجع و تمام جزئیات رو داخل این نقشه یا بیزینس پلن مشخص کنی. چون بهترین راه برای جذب یک سرمایه گذار دیدن همه جزئیات عملکرد و سوددهی ایده است که در نهایت منجر به سرمایه گذاری می‌گردد.

 

۵. انجام کار تیمی

 

بهتر است برای هر بخش از استارت آپ تیمی متشکل از افراد متخصص و آشنا به کار تشکیل گردد. در بسیاری از موارد از همان ابتدا یا در حین عملیات راه‌اندازی، مواردی مطرح می‌گردد که نیاز به همکاری و همفکری تیمی خواهد داشت.  بعنوان مثال، مشکلات قانونی و کپی رایت و… بنابراین بهتر است برای هر بخش از استارت آپ یک نفر متخصص یا آشنا به کار در تیم حضور داشته باشد.

 

۶. ارائه نمونه کاری

 

موضوع استارت آپ شما هرچه که باشد، باید دارای یک نمونه کاری (MVP) باشد تا برای مصرف کننده ملموس بوده و در هنگام ارائه‌ی آن قابل درک باشد.

 

۷. بهره‌گیری از قدرت شبکه‌های اجتماعی

 

نیاز به تبلیغات در هر مرحله از راه‌اندازی یک استارت آپ موفق احساس خواهد شد. اگر از روز نخست اقدام به هزینه و تبلیغات سنگین کنید قطعاً نتیجه درستی نخواهید گرفت. بهتر است از قدرت شبکه های اجتماعی بهره برده و تا جایی که میتوانید خودتان و ایده‌تان را مطرح کنید.

 

۸. بالا بردن روحیه کاری و استمرار در آن

 

یک استارت آپ موفق خستگی ناپذیر و تاب آور است. بنابراین باید با قدرت هرچه تمام تر ادامه دهید و آنقدر پافشاری کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه خود دست یابید. مشکلات و مسائل پیش‌رو با روحیه‌ی بالا و استمرار در کار همگی حل شدنی‌اند.

 

۹. شناخت دقیق بازار هدف و مشتریان

 

هر چقدر که می توانید، مشتریان خود را دقیق‌تر شناسایی کنید. شناخت دقیق بازار هدف، مهم ترین اصل در پیشبرد یک استارت آپ نوپاست، مثلاً مشتریان شما، بین ۱۸ تا ۲۰ سال، مجرد، جنسیت مرد و دانشجو در گرایش معماری هستند. بهترین ایده‌های کارآفرینی دنیا با تمرکز بر رفع نیاز و حل مشکل مشتریان شکل گرفته و گسترش یافته‌اند.

 

۱۰. پالایشی ایده‌های خود

 

در مسیر رسیدن به ایده ی خود، ایده هایی به ذهنتان می رسد که شما را از رسیدن به ایده ی اصلی باز می دارد، شاید آن قدر ایده‌ی خود را گسترش دهید که خود در آن گم شوید و مسئله اصلی نیز از یاد شما برود. پس به یاد داشته باشید بر روی ایده ی اصلی تمرکز کنید و ایده های فرعی در کار خود را، در ذهن خود بکشید.

نکات زیر به جمع‌بندی مراحل فوق برای راه‌اندازی یک استارتاپ موفق اشاره می‌کند:

  • در زمان آینده و پیش روی زمان حالتان زندگی کنید.
  • تفکری عمیق در مورد اینکه دنیا هم‌اکنون چه چیز کم دارد.
  • آن ار روی کاغذ بنویسید و با ایده های بیشتر شاخ و برگ دهید.
  • یک طرح اولیه از آن تهیه کنید.
  • طرح اولیه خود را به 100 نفر معرفی کنید.
  • ایده‌تان را از طریق سایها و مجلات پرمخاطب همگانی کنید.
  • همزمان به دنبال تأمین مالی و ساخت فیزیکی ایده‌تان باشید
  • شرکت خود را ثبت دفتری کنید.
  • یک شریک کاری و اجرایی مناسب بیابید.
  • طرح اولیه را بازنویسی کرده و آن را تبدیل به یک طرح مناسب کنید.
  • به دنبال تعداد مشخصی کاربر بروید و هر هفته 5% به تعداد آن‌ها اضافه کنید.
  • با این روند بطور متوسط تا 4 سال آینده به پیشرفت چشمگیری دست خواهید یافت.

 

منابع:

http://www.ictstartups.ir

http://knowledge.saravapars.com

http://kasbokarnews.ir

http://tabaneshahr.com