logo

Select Sidearea

Populate the sidearea with useful widgets. It’s simple to add images, categories, latest post, social media icon links, tag clouds, and more.
hello@youremail.com
+1234567890
جذب سرمایه برای استارتاپ

جذب سرمایه برای استارتاپ

کسب و کارهای نوپا یا همان استارت‌ آپ‌ ها ، شرکت‌هایی هستند که بدون داشتن سرمایه شخصی، ایده‌های ناب و خلاقانه‌ی خود را به مرحله‌ی سودآوری می‌رسانند. بیشتر استارتاپ ‌ها در ابتدای کار با هزینه‌های زیادی مواجهند و اغلب در این زمینه با مشکـل مواجه می‌شـوند. همین امر موجب مراجـعه‌ی صاحبـان ایده به شرکـت‌های سرمایه‌گذاری خطـر‌پذیر (Venture Capital) می‌گردد. مراحل زیادی برای اجرای ایده‌ی یک کسب و کار نوپا در مسیر پر تلاطم آن وجود دارد که مهمترین گام در این راه جذب سرمایه­ لازم برای شروع است.

 

نیاز به جذب سرمایه برای استارتاپ ها در حوزه راه اندازی، خرید تجهیزات، اجاره دفتر کار و استخدام نیرو در هر کسب و کار نوپایی کاملاً بدیهی است. چرا که بدون جذب سرمایه ادامه فعالیت برای یک استارتاپ تقریباً غیرممکن می‌گردد. بعضی از استارت‌آپ‌ها سرمایه مورد نیازشان را خودشان مهیا می‌سازند اما هستند سرمایه‌گذارانی که حاضرند همه سرمایه مورد نیاز یک استارت آپ را تقبل کنند اما جذب آنها دشوار با پیچیدگی های زیادی همراه خواهد بود. سرمایه‌گذاران برای ترغیب نیاز دارند که در زمینه کالای تولیدی و رشد واقعی در بازار اطلاع‌رسانی کامل شوند.

 

در ادامه به چند روش تامین سرمایه اولیه برای راه‌اندازی استارتاپ اشاره شده است.

 

راه‌های جذب سرمایه برای راه‌اندازی یک استارتاپ

 

  • شراکت و همکاری

پیدا کردن یک شریک سرمایه‌گذاری مطمئن یکی از رایج­ترین و ساده­‌ترین جذب سرمایه برای استارتاپ ها است که می­‌توانند خیلی بیشتر از سرمایه اولیه، در ارتباطات نقش داشته باشند.

  • اخذ وام

در بعضی از مواقع، اخذ وام از بانک­ها برای راه اندازی یک استارتاپ می‌تواند تنها گزینه‌ی پیش رو همراه با یک تلاش پرمخاطره  باشد. شفافیت در مهلت پرداخت‌ها، نرخ بهره و سایر هزینه­ ها از موارد مهمی است که باید به آنهاتوجه ویژه‌ای شود. از آنجایی که  دریافت وام به نوعی موجب بدهکار شدن یک استارتاپ از همان ابتدای کار می‌شود در نتیجه معمولاً این امر به صاحبان کسب و کارهای نوپا توصیه نمی‌گردد.

  • جمع آوری آنلاین

کمپین­های جذب سرمایه برای استارتاپ بصورت آنلاین که یک مفهوم نسبتا جدید می­‌باشد، بیانگر علاقه مصرف‌کننده­ به واقعیت مجازی مدرن است. برای این مورد باید به جامعه خودتان و فرهنگ آن و میزان علاقه مندی افراد به مشارکت در چنین کارهایی توجه کنید.

  • استفاده از برنامه راه اندازی

برنامه‌­های راه اندازی، علاوه بر سرمایه تقدی و غیرنقدی امکانات دیگری نیز به کارآفرینان می دهد و باعث می شود ریسک شروع کار کمتر شود و همچنین دسترسی به منابع اطلاعاتی مختلف و افراد و شرکت‌های زیادی را برای آنها ایجاد می کنند و همین امر می تواند باعث شتاب در آن کسب و کار نوپا شود.

 

مراحل جذب سرمایه برای استارتاپ ها

 

برای سرمایه گذاری در یک استارت آپ، مراحل مختلفی  وجود دارد. این گام‌ها شامل: سرمایه‌گذاری دانه (Seed Capital)، سرمایه گذاری فرشته، سرمایه گذاری خطر پذیر، وام های کوتاه مدت و عرضه اولیه سهام می‌باشد. در زیر بطور خلاصه به هر یک از این مراحل می‌پردازیم:

 

 سرمایه‌گذاری دانه (بذر پاشی)

 

 این مرحله به عنوان نخستین و مهمترین منبع برای ورود سرمایه به یک کسب و کار شناخته شده است. در این گام منابع مالی اغلب بوسیله‌ی دوستان و آشنایان یا سرمایه گذاری جمعی و یا حتی سرمایه شخصی تأمین می گردد. سرمایه‌گذاری جمعی نیز خود به دو نوع تقسیم می گردد: «سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش» که در آن افراد از پروژه های مورد نظر خود حمایت نموده و پس از به نتیجه رسیدن طرح، پاداش یا خدمات دریافت می‌کنند و «سرمایه گذاری جمعی منصفانه» که در آن مشارکت کنندگان بخشی از سهام کمپانی را در اختیار می‌گیرند و در سود آینده شرکت سهیم هستند. اگر به هر دلیلی منابع ذکر شده در دسترس نباشند، شتاب‌دهنده‌ها وارد عمل می‌شوند. آن ها در کنار سرمایه، امکانات مورد نیاز را نیز فراهم می‌آورند و به صاحب ایده مشاوره می‌دهند.

 

سرمایه‌گذاری فرشته

 

پس از شکل‌گیری ایده‌ها و مشخص شدن مسیر، سرمایه‌ی لازم برای رشد، توسعه تجارت، بازاریابی و گسترش تیم‌کاری مورد نیاز است. در این مرحله سرمایه‌گذار فرشته (Angel investor) وارد عمل می‌شود. آنها افرادی هستند که هزینه‌های یک شرکت نوپا را از منابع مالی شخصی تامین نموده و به نوعی سرمایه خود را به خطر می اندازند.

 

سرمایه گذاری خطر پذیر

 

بعد از پشـت سر گذاشـتن مرحـله‌ی رشد اولیه‌ی یک اسـتارتاپ صاحـب شرکـت می‌تواند به سـراغ وی‌سـی‌ها (Venture Capital) برود و با استفاده از سرمایه آنها، زمینه را برای موفقیت بیشتر خود فراهم سازد. وی‌سی‌ها با حمایت و پشتیبانی خود می‌توانند کاری کنند که یک استارت آپ به رشد و توسعه خود موفق‌تر از پیش ادامه دهد.

 

 وام های کوتاه مدت

 

در این مرحله استارت‌آپ از مرحله شروع عبور و به طور قابل توجهی پیشرفت کرده و محصولی تجاری دارد. کسب و کار نوپا به طور حتم در این مرحله درآمد دارد. سرمایه‌های جذب شده به سمت گسترش بازار هدف، ادغام و حتی آماده شدن برای عرضه اولیه سهام، هدایت می‌شوند. سرمایه گذارانی که در این مرحله ورود پیدا می کنند، به دنبال چشم اندازی روشن و سودآوری در کوتاه مدت هستند. از تامین مالی میانه می توان برای کارهایی مانند پشت سر گذاشتن رقبا بهره گرفت.

 

عرضه اولیه سهام

 

شرکت‌های نوپا از این طریق کسب درآمد می‌کنند و استعدادها را جذب می‌نمایند. یک استارتاپ اگر بتواند در هر یک از گام‌های ذکر شده سرمایه‌ی لازم را جذب کند، عرضه سهام به صورت عمومی برای رونق کسب و کار بیشتر مؤثر خواهد بود. عرضه‌ی سهام فرصتی مناسب برای جذب سرمایه توسط استارت‌آپ‌ها به شمار می‌رود و همین امر به توسعه، پرداخت بدهی‌ها و اختصاص بودجه به تحقیقات، منجر خواهد شد.