logo

Select Sidearea

Populate the sidearea with useful widgets. It’s simple to add images, categories, latest post, social media icon links, tag clouds, and more.
hello@youremail.com
+1234567890
MVP چیست؟

چیست؟ MVP

یکی از فاکتور های کلیدی جذب سرمایه، هنگام ازائه استارتاپ به سرمایه گذاران MVP استارتاپ می باشد.به همین دلیل در ابتدای کار سوال ” MVP چیست؟ ” ذهن کارافرینان را به خود مشغول می کند. در این مقاله سعی می کنیم همراه با چند مثال از استارتاپ های موفق دنیا جواب سوال ” MVP چیست؟ ” را بدهیم.

 

ممکن است به نظر برسد که اپلیکیشن هایی مانند اوبر و اینستاگرام به راحتی وارد زندگی مردم شده اند و دارای هزاران کاربر شده اند. اما تعداد کمی از مردم به خاطر دارند که این اپلیکیشن ها در ابتدای کار چگونه بودند. در حال حاضر تصور کردن اینکه تا چندسال پیش کمتر کسی توییتر را می شناخت نیز بسیار مشکل است و حتی مشکل تر به نظر می رسد اینکه بدانید این استارتاپ ها به صورت تدریجی موفق شده اند.

 

علاوه بر این، به این آمار ها از GO-Globe توجه کنید:

  • 74% از استارتاپ های اینترنتی به دلیل عدم مقیاس پذیری صحیح موفق نمی شوند.
  • در همین زمان استارتاپ هایی که MVP دارند 20 برابر، سرعت رشد سریع تری دارند.
  • 29% از استارتاپ ها قبل از اینکه به طور کامل تاسیس شوند، بودجه خود را کامل خرج می کنند.

 

MVP چیست؟

 

MVP مخفف حداقل محصول پذیرفتنی است. اما چی هست؟ بیایید نگاهی جزئی تر به این لغت داشته باشیم:

  • حداقل به معنای این است که محصول بسیار ضعیف است، ساده و ضعیف که هیچکس آن را خریداری نمی کند و یا استفاده نمی کند. در هر صورت شما به یک حداقل منبع برای ساختن محصولتان نیاز دارید.
  • پذیرفتنی به معنای ایده آل محصول شماست. پراستفاده، جذاب، سریع و طراحی زیبا از ویژگی آن است. اما باید بدانید زمان، هزینه و تلاش زیادی لازم است که شما به محصول پذیرفته شده برسید.

MVP محصولی با حداقل ویژگی ها است که مشکلی مشخص را از کاربر حل می کند. MVP این امکان را به شما می دهد که با آن چند کاربر اولیه جذب کنید و از آن ها بازخورد های مفیدی بگیرید. این مهم است که بدانید MVP به معنای محصول ابتدایی یا ناقص که با عجله آماده شده است نیست. با ساختن MVP شما می توانید بهتر نیازها و انتظارات مخاطبانتان را بفهمید و اپلیکیشن خود را با آن متناسب کنید. همچنین اینکه چه پلتقرمی برای عرضه MVP خود انتخاب کنید، بسیار مهم است.

 

Airbnb

MVP-for-My-Startup

برخی از ایده ها تصادفی به وجود می آیند. این همان چیزی است که برای Airbnb اتفاق افتاد. داستان این گونه شروع شد: برایان چسکی و جو گبیا، پولی برای اجاره نداشتند، پس آن ها تصمیم گرفتند آپارتمان خود را به عنوان اقامتگاه موقت به مسافران شهر خود پیشنهاد یدهند.

MVP آن ها چگونه بود؟ سایت بسیار ساده با عکس های آپارتمان ها – فقط همین!!!

پس از مدتی دریافتند که درخواست برای سرویس آن ها در حال رشد است. امروزه Airbnb به میلیون ها کاربر در سراسر دنیا واحد ها؛ آپارتمان و تورهای جذابی را پیشنهاد می دهد.

 

چگونه می توانید از MVP استارتاپ خود سود ببرید؟

 

از مثال بالا چه درسی میگیرید؟ پاسخ سادست. بهتر است که MVP داشته باشید. چرا؟ هفت نکته ی زیر را بررسی کنید.

 

هزینه های توسعه را کاهش دهید.

 

این قانون را هرگز فراموش نکنید: هرچه استارتاپ ها پیچیده تر باشند، سرمایه گذاری بیشتری لازم دارند.برای هر ویژگی اضافی یا طراحی زیبا شما باید بیشتر بپردازید. اما برای توسعه یک MVP شما به حداقل منابع نیاز دارید.

حتی اگر MVP شما ناموفق باشد، هزینه اشتباهات شما بسیار کمتر خواهد بود. سپس شما از منابع باقیمانده می توانید در ایده ها و کسب و کارهای دیگر استفاده کنید.

 

پروژه خود را بیازمایید

 

ساختن اپلیکیشن تنها به کدنویسی ختم نمی شود. هر اپلیکیشن یک پروژه کسب و کار است که باید کاربر به خود جذب کند و برای سازندگانش سوداوری داشته باشد. اما آیا ایده ی شما آینده دار است؟ شما می توانید با MVP خود پاسخ این سوال را بدهید. کمینه ی محصول پذیرفتنی به شما کمک خواهد کرد که بدانید چه تعداد کاربر به اپلیکیشن شما علاقمند هستند و چقدر حاضرند برای آن بپردازند.

 

اولین مشتریان خود را جذب کنید.

 

یک دلیل دیگر برای داشتن کمینه محصول پذیرفتنی جذب کاربران اولیه است. این چه معنایی برای شما خواهد داشت؟

  • اول از همه شما مشتریان بالقوه خود را جذب خواهید کرد، کسانی که با اپلیکیشن شما در تعامل هستند. سپس آن ها می توانند در مورد اپلیکیشن شما با دوستان خود صحبت کنند. این همان بازاریابی ویروسی است. سپس هر زمانی که استارتاپ شما کاملا تاسیس شد شما از قبل هوادارانی خواهید داشت.
  • دوماً، بازخوردهای کاربران اولیه به شما برای توسعه اپلیکیشنتان کمک خواهد. یکی از نقاط حساس برای هر توسعه دهنده همین نقطه است، آن را نادیده نگیرید.
  • سوماً، شما می خواهید اولین مشتریان خود را جذب کنید. اجازه دهید یک بار دیگر به این نکته تاکید کنم- (مشتریان!) هرچند ما درمورد سودآوری بزرگی صحبت نمی کنیم اگرچه شما منبع درآمدزایي دیگری خواهید داشت، که عالی است.

 

بازخورد بگیرید

 

یکی از دلایل اصلی که توسعه دهندگان با تجربه همواره به داشتن MVP توصیه می کنند، گرفتن بازخورد از مشتریان است. بسیار مهم است که از مشتریانتان بازخورد بگیرید. به وسیله ی آن ها می توانید بفهمید که چه خصوصیاتی برای مشتریان مهم است و چه خصوصیاتی مهم نیست. به خاطر داشته باشید که هر اپلیکیشن باید مشکلاتی از مردم را حل کند. پس از داده های MVP برای منفعت خود بهره بگیرید.

 

زمان را ذخیره کنید

 

تصور کنید که ماه ها برای راه اندازی اپلیکیشن خود تلاش کرده اید و اکنون آن را منتشر کرده اید ولی…هیچ اتفاقی نیفتاده است. نه محبوبیتی… نه درآمدی… به نظر کابوس بزرگی است؟ نه، شما باید این زمان را برای چیز مفید تری خرج کنید. برای ساختن MVP شما به کمترین زمان ممکن نیاز دارید. به وسیله ی بازخورد کاربران شما می توانید اپلیکیشنی کاربرپسند و مطابق با نیازهای آن ها ارائه کنید. کدام را ترجیح می دهید؟ ماه ها تلاش بر روی توسعه اپلیکیشنی که ممکن است شکست بخورد یا همان زمان صرف ساختن اپلیکیشنی شود که بسیار مناسب و کاربرپسند و مطابق نیازهای مصرف کنندگان است؟ پاسخ واضح است!

 

جذب سرمایه گذار

 

اگر ما یک ایده ی جدید و بی نظیر را با قلب هر استارتاپ مقایسه کنیم، آنگاه پول برای آن مانند خون است که باعث می شود قلب تپش داشته باشد. شما باید به دنبال کسی باشید که بخواهد بر روی شما سرمایه گذاری کند. اگر ایده ی شما فقط داخل ذهن شما باشد، آنچنان برای سرمایه گذار جذابیتی نخواهد داشت. یکی از مزایای داشتن MVP این است که در زمان ارائه به سرمایه گذاران شما چیزی جدی تر و فراتر از افکارتان در قالب کلمات خواهید داشت. MVP به شدت شما را در کانون توجه قرار خواهد داد.

 

تلاش هایتان را هدر ندهید.

 

تا اکنون در مورد مزایای MVP بسیار صحبت کرده ایم اما در نهایت این سعی و تلاش شماست که بهینه خواهد شد. MVP مرحله مهمی است، که به شما کمک می کند استارتاپتان را هوشمندانه راه اندازی کنید.

 

مثال: اوبر

Uber

کم کم به پایان مقاله نزدیک می شویم اما در پایان دوست داریم که مثال خوبی در رابطه با بحث های بالا شرح دهیم.

یکی از معروف ترین سامانه های حمل و نقل اوبر است که در ابتدا یک MVP بسیار ساده بود.

 

  • اپلیکیشن بسیار ساده.
  • فقط یک وظیفه داشت: وصل کردن دارندگان آیفون به رانندگان و تهیه سیستم پرداخت برای آن ها.
  • فقط یک هدف مشخص داشت: گرفتن سریع و ارزان تاکسی.

 

MVP بسیار موفق بود. در حال حاضر اوبر میلیون ها کاربر در سراسر دنیا دارد و هزاران خدمات جانبی انجام می دهد. (مانند گیمیفیکیشن، کرایه کامیون، پرداخت آنلاین و…)

 

نتیجه گیری

 

اگرچه داشتن MVP ضمانتی برای موفقیت صد درصد شما نیست، اما شما به وسیله ی آن می توانید قلب ایده ی خود را بهتر بشناسید و بر روی وظایف و مشخصه های اصلی آن بهتر تمرکز کنید.

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به سوال ” MVP چیست؟” و کاربردهای آن پاسخ داده باشيم و شما مجاب شده باشید که حتما از آن در استارتاپ خود استفاده کنید.