logo

Select Sidearea

Populate the sidearea with useful widgets. It’s simple to add images, categories, latest post, social media icon links, tag clouds, and more.
hello@youremail.com
+1234567890

مشکلات استارتاپ ها

در ادامه بحث های استارتاپی مطالب قبلی، سعی داریم به عوامل عمده مشکلات استارتاپ ها اشاره کنیم. اگر به این مشکلات توجهی نشود، در نهایت منجرب به شکست استارتاپ ها خواهند شد.

 

دلیل اول : مشکلات بازار

 

یکی از عوامل مهمی که موجب شکست استارتاپ ها خواهد شد، این است که وارد بازار کوچک می شوند یا اصلا بازاری برای آن ها وجود نخواهد داشت. در زیر به برخی از علائم آن اشاره شده است:

  • ارزش پیشنهادی کافی برای اینکه مشتریان را به خرید متقاعد کنند، ندارند. در شرایط امروزی اگر می خواهید موفق شوید باید با خدمات یا کالاهایی کار کنید که دردی از مشتریانتان را دوا کند. کالا یا خدمات شما برای مشتریانتان باید به منزله ی ویتامین (بهتر است که داشته باشند) یا آسپیرین (باید داشته باشند) باشد.
  • زمان وارد شدن به بازار مناسب نیست. ممکن است ورود شما به بازار چند سال زودتر باشد و بازار برای حل مشکل شما هنوز آماده نباشد.
  • بازار هدف به اندازه ی کافی بزرگ نیست.

 

دلیل دوم : شکست مدل کسب و کار

 

بعد از چند تجربه ی کاری که با استارتاپ های مختلف داشته ایم، دریافتیم که شایع ترین دلیلی که باعث شکست استارتاپ ها می شود این است که کارآفرینان برای فروش محصولشان بسیار خوش بین هستند. آن ها فکر می کنند چون یک وبسایت، محصول یا خدمتی دارند مشتریان به سادگی محصولات آن ها را می خرند. این فرایند با جذب سریع تعداد کمی از مشتریان صورت می گیرد  اما در ادامه به فرایندی پرهزینه و سنگین تبدیل می شود و در اکثر مواقع هزینه جذب مشتری از ارزش عمر مشتری بیشتر است.

دلیل سوم : تیم مدیریتی ضعیف

 

یکی از دلالیل شایع دیگر در شکست استارتاپ ها تیم مدیریتی ضعیف است. یک تیم مدیریتی قوی به اندازه ای باهوش است که از دلایل 2، 4 و 5 جلوگیری کند. تیم مدیریتی ضعیف ممکن است در حوزه های زیر مرتکب اشتباه شود:

  • آن ها معمولا در تدوین استراتژی ضعیف هستند، کالاهایی را تولید می کنند که کسی حاضر به خرید آن ها نیست و در مرحله توسعه و پرورش محصول به اندازه کافی تلاش نکرده اند.
  • آن ها معمولا در اجرا ضعیف هستند، که به مسائلی مانند باکیفیت ساخته نشدن محصول منجرب می شود و محصولات در بازار ضعیف پیاده سازی می شوند.
  • تیم ضعیفی پشت آن ها وجود دارد. بازیکانان درجه یک، بازیکنان درجه یک را استخدام می کنند، بازیکنان درجه ب، فقط بازیکنان درجه ج را استخدام می کنند (جون درجه ب ها مایل نیستند برای درجه ب ها کار کنند). پس سایر شرکت هم به همین منوال ضعیف ادامه می دهد و اجرای ضعیف قریب الوقوع است.

 

دلیل چهارم : کمبود نقدینگی

 

دلیل چهارم از مشکلات استارتاپ ها کمبود نقدینگی آن ها است. از وظایف اصلی مدیران تحلیل منابع مالی استارتاپ و برنامه ریزی برای منابع باقیمانده و رسیدن به سرمایه های بیشتر و گردش مالی رو به افزایش است.

 

دلیل پنجم : مشکلات محصول یا خدمت

 

از عوامل دیگر مشکلات استارتاپ ها این است که محصول آن ها مطابق با نیاز های بازار نیست که از دلایل آن می توان به مدیریت اجرایی یا مشکلات استراتژِیک تصمیم گیرندگان استارتاپ اشاره کرد.

در بیشتر مواقع محصول اولیه ای که استارتاپ به بازار عرضه می کند دقیقا نیازهای بازار را براورده نمی کند و در ادامه باید اصلاحاتی روی آن اعمال شود که مطابق میل مشتریان باشد. در مواقع حادتر ایده از پایه مشکل دارد و کاملا در مورد آن باید تصمیم گیری شود اگر این موضوع درست باشد، نشانگر این است که تیم استارتاپ ایده ی خود را از ابتدا یا در هنگام توسعه با نیازهای بازار نسنحیده است.